søndag 15. november 2020

På vei - to bøker

To bøker har kommet i høst til biblioteket hvor jeg jobber, som gave fra Norsk Kulturråd til norske folkebibliotek. Begge handlet om personlige erfaringer med tro og tvil. Begge rørte ved meg. Den ene hadde så mange interessante betraktninger at jeg valgte å kjøpe meg et eksemplar; jeg måtte jo streke under! Den andre traff meg fremfor alt i følelsene, og her velger jeg å bare gjengi noen sitater. 

----

Den første boka heter En flyktig frihet og er skrevet av polsk-norske Joanna Rzadkowska. Det er en

Cappelen Damm, 2020

reiseskildring fra den kjente pilegrimsleden Santiago de Compostela. Det som er spesielt med denne boka (som riktig nok også inneholder dagligdagse betraktninger om turens oppturer og nedturer og menneskemøter) er at turen ble gjennomført ti år etter en tidligere pilegrimstur hvor fortelleren mistet sin katolske kristentro.
(Jeg har også trukket linjer her på bloggen mellom to vidt forskjellige turer jeg selv hadde til ett og samme sted: Israel.)

Gjennom boka trekker Joanna linjer til den første turen og gjør seg opp tanker om hva som er annerledes nå. Hvorfor reiser hun? Hva tenker hun nå i møte med sine religiøse og ikke-religiøse medvandrere? Hva har hun lært og lest som kan forklare det hun har opplevd og hva troen er? Hun har med seg Dantes guddommelige komedie (bare delen om Helvete, for å spare plass) på denne nye turen og kommenterer også det hun leser der. 

 

Cappelen Damm, 2020

Den andre boka heter Du og er skrevet av Håvard J. Nilsen. Den er utgitt som en roman, men forfatteren har en lignende bakgrunn som hovedpersonen Sigurd, og det kan være noen likhetstrekk mellom de to. Hos Trondheim folkebibliotek kan du se et intervju med forfatteren

Sigurd er oppvokst blant pinsevennene i Mosjøen, som en av de virkelig brennende ungdommene. Han mener alvor med troen sin. Men etter hvert som han kommer i tenårene, begynner tvilen å sive inn. Alt virker enkelt når han er i menigheten, men i møte med dem som ikke tror mangler han svar. Hva med evolusjonslæren og Bibelen, hvordan kan det stemme? Når han føler seg trist, er det angrep fra Djevelen? De skal jo glede seg i Herren, alltid. Og hva med den musikken som treffer ham langt inni kroppen, er den syndig? Han får blant annet råd fra Christian prest, som innrømmer at han ikke selv har alle svarene.

Så drar Sigurd til Trondheim for å studere. Der deler han bolig med ei jente som ikke tror på Gud. Hun er nysgjerrig på hvem han er, stiller spørsmål og vil diskutere, samtidig som hun prøver å få ham med ut for å treffe andre. De forelsker seg. Han tør ikke åpne seg opp og gi seg over. Hva skal han gjøre? Hvem vil han være? Kan han fremdeles ha et forhold til en gud, om enn en annen enn den han vokste opp med?

Boka er skrevet i andre person, til en "du" som veksler på å være den kristne guden og pinsevenn-stifteren Thomas Barratt. Sigurd forestiller seg hvordan den kan ha startet, den vekkelsen som betydde så mye for den første delen av livet hans. 

Et sitat fra side 17: 

Og du blir rusen jeg drømmer om når folka i klassen drar på grisefest og drikker seg fulle på bygdesprit. Jeg er klink edru i russedressen, sitter på Lilletorget og er et lite lys for deg. Ei i klassen prøver å kysse meg, men jeg vrir meg unna, hun begraver ansiktet inn mot halsen min og vi sitter der mens alle danser rundt oss. Vi går gjennom de lyse vårgatene mens øresusen sakte gir seg, ender opp i parken. Jeg får vinflaska, sender den videre.

Og fra side 115: 

Jeg sitter på gulvet nedenfor senga og gråter da Mariell kommer hjem. Døra mi står på gløtt, og hun må ha hørt meg. Hun knakker lett i dørkarmen. Du, sier hun. Hva skjer? Jeg ser ikke opp, bare rister på hodet, prøver å si noe, men det blir bare grøt. Jeg hører at hun slipper av seg jakka og skulderveska, og kommer inn til meg. Hun setter seg ved siden av meg, lukter kaffe og sjampo, jeg kjenner varmen fra armen hennes mot min. Vi bare sitter her litt, sier hun. Jeg nikker. Og Mariell bare sitter her mens tida går, mens jeg i hodet formulerer stadig nye varianter av det jeg burde ha skrevet til Rakel, alt jeg burde ha sagt for lenge siden, alt hun hadde fortjent å få vite, og bilder og biter av det vi har gjort sammen, glimter til, forsvinner og kommer tilbake til meg, som et forrædersk nordlys.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Her kan du skrive inn en kommentar! Kommentarene blir moderert før publisering. NB: hvis du skal logge deg på en konto når du sender kommentaren, 1) logg på før du skriver eller 2) kopiér kommentarteksten før pålogging. Det hender dessverre at teksten ellers forsvinner. Og det vil vi jo ikke?