søndag 12. januar 2014

Å slippe taket i Gud: en ekskristen kvinnes fortelling

Når jeg kikker rundt på nettet for å finne noen som er omtrent hvor jeg er og var omtrent hvor jeg var, merker jeg at jeg savner noe.
De ekskristne kvinnene. Jentene.

De fins. Det vet jeg. Men få står fram og snakker om det å være ekskristen.
Kanskje vi er færre enn de ekskristne mennene?
Kanskje vi også er mer private og ikke vil stikke oss fram?
Eller kanskje vi er reddere for konfrontasjoner og ubehageligheter?

Uansett. Jeg har funnet Julia Sweeney. Amerikansk skuespiller, komiker og forfatter.

Hun framførte en monolog som heter Letting Go of God (skrevet i 2004), som jeg nå har hørt opptak av. Under er et utdrag.



Tro meg, det er underholdende. Men etter hvert mer og mer trist. Og spennende. Jeg satt stadig vekk og holdt pusten under lyttinga.


Jeg kjente meg igjen i fortellinga om veien bort fra kristen tro, særlig i dette at gjennomlesing av Bibelen ga henne et helt annet bilde av Gud enn det hun hadde hørt på søndagsskolen.
Sweeney gjorde bare så mange flere forsøk enn meg på å finne Gud igjen - fra katolisismen, som hun vokste opp i, via østlige religioner, via troen på Gud som natur, Gud som kjærlighet, New Age - og til ateisme. Eller, som hun selv sier det, naturalisme. (For hvorfor må en som ikke tror på Gud defineres i forhold til det han/hun ikke tror på? Godt spørsmål, egentlig.)

Og reisen bort fra gudstroen begynte med et par mormonergutter som kom på døra og stilte henne spørsmålet da hun var rundt 40:
Do you believe in God? 

Ta deg gjerne tid til å høre på dette fyrverkeriet av en ekskristen dame.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Her kan du skrive inn en kommentar! Kommentarene blir moderert før publisering. NB: hvis du skal logge deg på en konto når du sender kommentaren, 1) logg på før du skriver eller 2) kopiér kommentarteksten før pålogging. Det hender dessverre at teksten ellers forsvinner. Og det vil vi jo ikke?