torsdag 21. februar 2013

Tro mot bedre viten

Jeg hopper litt - til det andre året jeg bodde hjemmefra, da studerte jeg i Bergen. Der gikk jeg i et kristent ungdomskor som hadde forskjellige prosjekter i løpet av året - og ett av dem var en konsert med "rockepresten" Morten Arnesen. Jeg kjøpte kassetten (!) hans etter konserten, for det var ett eller annet med tekstene som traff meg. Jeg hørte sangene om og om igjen. Noen av tekstene var så sensuelle at jeg hørte på dem med skjelving i kroppen (var virkelig han her prest, tenkte jeg?), andre traff en helt annen nerve, tvilsnerven, som jeg ikke helt turde å innrømme var der. Tre år senere ville jeg ta fram teksten under og skrive i dagboka mi at det jo var sånn jeg også hadde følt det ("Skyver tvilen så langt bak jeg kan, tør ikke ta den opp og møte den").

Så sanger kan gjøre en forskjell. Det har de gjort i mitt liv.

Universal, 1996
(Rockipedia
- klipp skal snart virke igjen:))

TRO MOT BEDRE VITEN

Eg har trodd mot bedre viten, trossa rop frå sans og sinn
Vitna høgt og overmodig sjølv om troen føltes blind
Eg har pålagt mine tankar å visa tvilen bort
Den har vært skjult under overflaten og protestert mot alt eg har gjort
To stemmer bor i ein og same kropp, de jage kvarandre nådelaust  og uden stopp
To stemmer som bedyre kver for seg at kampen de føre, den kjempe de for meg
Eg har lært å kjenna tiltro te Mesteren på eselrygg
Ei kveldstund i ei gamal kirke, orda lød og eg blei trygg
Nå e tvil blitt troens skygge og kreve regnskap for mitt ja
Eg svarte stolt og trassigt lenge, men kan det tenkas at eg bøye av?
To stemmer...

5 kommentarer:

  1. Det er ein veldig interessant blogg du har laga. Som kristen er det veldig vanskeleg å førestille seg korleis det er å vende rygge til alt du har trudd på.. Sjølv var eg slik at eg bare "var med" i byrjinga, sidan eg er oppvaksen i ein kristen familie. Det er eg veldig glad for, men det er først nå eg har møtte Jesus skikkeleg, som tenåring, og eg har aldri angra, sjølv om tvilen til tider har vore der, men eg har høyrt mykje på awake and alive av "skillet" :) Den hjelper for meg. Lukke til vidare med bloggen. Sjølv om eg skal prøve å ikkje leike misjonær, vil eg berre seie (sjølv om du kanskje reagerar på det eller synes eg er litt vel frimodig) at eg håpar skrivinga vil gi deg ny innsikt, og kanskje det hjelper deg tilbake til Gud, men då må du ville det sjølv! Lykke til vidare!! :D

    SvarSlett
  2. Takk, Mai Lene. Ja, det kan være vanskelig å forestille seg dette bruddet for en som fremdeles er kristen. Samtidig kan det være like vanskelig for en som aldri har hatt en religiøs tro å sette seg inn i en ekstroendes følelser og tanker. Så det blir en slags mellomtilstand, som jeg likevel føler at jeg kan leve godt i. Når det gjelder dette med om jeg kan komme tilbake til Gud, så har jeg hørt det før, og det er helt naturlig å tenke slik - jeg gjorde det jo selv i forhold til de som var "frafalne". Jeg vet iallfall at jeg ikke vil komme tilbake til den troen jeg hadde, som bygde på et konservativt bibelsyn. Jeg kommer tilbake til det! Flott at du vil følge bloggen min!

    SvarSlett
  3. Interessant blogg, ja! Kom over den i dag pga. "Facebook-deling" av Levi Fragell.

    Selv har jeg også blitt "truffet" av noe ved/hos Morten Arnesen sin musikk. Han er nok en meget dyktig musiker selv om han aldri har blitt enormt kjent - dog antakelig svært godt kjent i mye av det musikalske pluss det "kirkelige" miljøet i Norge. Og så virker han som om han har en del livsvisdom. Litt sterkt å lese det du beskriver her.

    Selv har følgende sang(vers) festet seg hos, og truffet, meg - i tillegg til sangen "Lika te regnet skylla ner":

    "Tenk om du konne kosta på deg drømmen om et ennå bedre liv? Det handle om å godta seg som liten - og se seg sjøl som vindpust i eit siv."

    Tross at jeg henger meg opp i "ennå" istedenfor "enda" og "handle" istedenfor "dreie seg om" (dog kan man vise til at d er dialekt osv.:)) - og tross at teksten kan virke "jantelov"-aktig - er det noe befriende ved den. Som tidligere "up-and-coming" karismatiker med hang til Catch the Fire så vel som trosbevegelsessammenheng, er det befriende å høre ord om at man ikke trenger å "stige høyere opp i ånden" osv. Jeg behøver ikke å bli karismatisk kjendispredikant og "supersalvet". Men tvert imot få lov å være liten. Og det er en slags trøst i å tenke på at disse ordene passer enda bedre å servere til de som virkelig stikker seg fram og brauter; dog har ordene da kanskje en litt annen funksjon. Men de kan iallfall få dem (karismatiske menighetsledere à la Jan-Aage Torp) til å jekke seg ned noen hakk. Om de skulle høre sangen og våge å lytte. Det fins mye karismatisk egotripp ute og går.

    Og når man allerede føler seg "liten" etter en del hersking etc. fra toppen av det karismatiske hierarkiet - enda så nær man var den - kan disse ordene fra Arnesen faktisk virke oppløftende. Anerkjennelse til følelsen av å være liten, og honnør til det at man "koster på seg drømmen om et enda bedre liv". Et liv der man ikke "mobber intellektet" gjennom tungetale, men bit for bit bygger opp intellektet igjen og stiller kunnskapstørst osv.

    Dette sier jeg ikke som en hån mot kristendom, men gjerne som en hån mot karismatisk "kristendom", som virker nedbrytende og som ikke er så sannhetselskende som den gir seg ut for å være. Langt derifra ... Tross alle de flotte og oppegående menneskene man tross alt kan finne også i slike miljøer.

    SvarSlett
  4. Takk for det! Interessant å lese det du skriver om det karismatiske hierarkiet. Jeg har bare såvidt opplevd karismatisk kristne miljøer, det kommer jeg tilbake til også, og det jeg kanskje la best merke til var et intenst fokus på medlemsbevaring - altså oppfølging av enkeltmedlemmer, alle skal med, en blir etterlyst hvis en ikke møter opp osv., og dette kan føles som et press (på den positive siden: en føler seg iallfall sett.) Lutheranere er mer beskjedne på den måten, tror jeg. Men ta det med en klype salt.

    SvarSlett
  5. Ja, du er inne på noe her. Slik oppfølging og "etterlysing" ser ut til å ofte være en del av en nesten-sekterisk form for "love bombing" - også i tilsynelatende åpne "kom som du er"-sammenhenger.

    SvarSlett

Her kan du skrive inn en kommentar! Kommentarene blir moderert før publisering. NB: hvis du skal logge deg på en konto når du sender kommentaren, 1) logg på før du skriver eller 2) kopiér kommentarteksten før pålogging. Det hender dessverre at teksten ellers forsvinner. Og det vil vi jo ikke?