tirsdag 11. juni 2013

Ut av skapet, del 2

Her er del 1 av innlegget.

Var det så nok å få emosjonell støtte fra ikke-kristne (og til dels kristne) venner? Det var så mye i livet mitt som var vanskelig å ta tak i. Spørsmål. Erfaringer. Jeg skulle gjerne hatt noen å snakke med som hadde opplevd det samme. Hvor var de norske ekskristne? Det fantes hjelpesider for tidligere sektmedlemmer, men der kjente jeg meg ikke igjen ("Hjelpekilden" har senere blitt utbygd og rettet mot også utbrytere/tvilere fra andre kirkesamfunn). Jeg hadde lest om Anders Torps opplevelser (sønnen til Jan-Aage Torp i Seierskirken), men det fantes sikkert flere også. Kanskje til og med noen jeg kjente fra før?

Et skudd i blinde: jeg googlet navnet på en av guttene jeg bodde med i det kristne kollektivet med det første året i Oslo. Kjetil Hope. Den gangen studerte han teologi, og vi hadde hatt diskusjoner om kristendom og om Bibelen. Han var en som stilte spørsmål. Hvor var han i livet - og troen - i dag?

Fulltreffer. Kjetil var også ekskristen; han hadde stått fram på nettet som ateist og humanetiker. På verdidebatt.no hadde han skrevet om ei reise bort fra troen som kunne ligne min, og Vårt Lands nettsider hadde lagd en videoserie ("Omvend meg") der kristne skulle prøve å omvende ham tilbake.

Jeg tok kontakt med Kjetil, og vi pratet om det som hadde skjedd med hver av oss og hvordan det hadde vært for ham å stå fram. Han hadde faktisk holdt foredrag om veien fra tro til ikke-tro, og jeg tenkte det kunne være interessant å invitere ham til bygda mi for å holde et slikt foredrag. Kirka hadde faktisk et konsept som kunne passe.

Men da jeg kontaktet komiteen for "Onsdag klokka nitten" om et foredrag 

fikk jeg utfordringen selv 

Ett av komitémedlemmene visste at jeg selv hadde forlatt gudstroen og ville gjerne at jeg skulle fortelle min historie! Og slik ble det. Jeg fikk sjansen til å komme ut av skapet lokalt. Like etterpå utvidet jeg det til å gjelde denne bloggen.

----

Jeg er nå altså offisielt ute av "frafallsskapet". Det samme er en del andre. Ikke alle vil være komfortable med å bli nevnt i ei slik liste, selv om de har skrevet om erfaringene sine i offentlige artikler og bøker, så jeg nevner ikke navn, men du kan finne noen i litteraturlisten her eller i listen over noe å se og høre på her

Vi som har fått et annerledes liv er flere enn vi tror. Mange er enda inne i skapet. Der blir det lite luft i lengden. Ikke sant?

(Påskrift, oktober 2013: sjekk også ut denne bloggen til ei ekskristen jente! Hun skriver utfyllende og personlig, mer enn meg. Fint at vi kan ha ulike innfallsvinkler.)

(Påskrift nummer 2, mai 2014: Ateist-aktivisten Greta Christina har nettopp kommet ut med ei ny bok, Coming Out Atheist. Lett tilpassa amerikanske forhold, men anbefales likevel for alle som er interesserte i emnet for sin egen eller andres del.)

Pitchstone Publishing, 2014

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Her kan du skrive inn en kommentar! Kommentarene blir moderert før publisering. NB: hvis du skal logge deg på en konto når du sender kommentaren, 1) logg på før du skriver eller 2) kopiér kommentarteksten før pålogging. Det hender dessverre at teksten ellers forsvinner. Og det vil vi jo ikke?